جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
گزارش حضور در سمینار تجارت با آسیای میانه از خلیج فارس تا تاشکند

گزارش حضور در سمینار تجارت با آسیای میانه از خلیج فارس تا تاشکند

گزارش حضور در سمینار تجارت با آسیای میانه از خلیج فارس تا تاشکند

در این سمینار که با همکاری مشترک اتاق بازرگانی خراسان رضوی و اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان در تاریخ 24 مرداد 1403 برگزار شد ، آقایان محمدرضا توکلی زاده ریاست اتاق بازرگانی خراسان رضوی، دلشاد رسول اف معاون اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان ، علی ماروسی مدیر مرکز حقوقی و داوری لاهه(HCLA) و رحمت اله خرمایی رایزن بازرگانی ج.ا.ایران در ازبکستان به عنوان سخنرانان این سمینار دعوت شده بودند.

در این سمینار که  میهمانان دیگری همچون آقای روشنک ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان، آقای شیردل نائب رئیس شورای کارآفرینان ایران و تاجیکستان و ریاست اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی، آقای مهندس حمیدی موسس کارخانه فرش مشهد و یکی از پیشکسوتان نمونه در حوزه تولید و صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران و جمع زیادی از تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی و شهر مشهد حضور داشتند .

مباحث مختلفی در حوزه تجارت و بیزینس بین الملل و ارتباط تجاری با ازبکستان من جمله : فرصت ها و چالش هایی که در این حوزه در بحث حمل و نقل ریلی و همچنین امور بانکی  وجود دارد مطرح شد و در این رابطه پیشنهادات و راهکارهایی جهت حل این چالش ها و آسانتر کردن تجارت با این کشور از سوی سخنرانان حاضر در سمینار بیان شد. مهمترین بخش راه حل چالش های حمل و نقل که برعهده راه آهن ج.ا.ایران می باشد  و لازم هست که راه آهن ایران در CIS سپرده گذاری ای را انجام دهد تا امکان عبور واگن های ایران از خط ریلی ازبکستان فراهم گردد، عنوان شد. همچنین در ارتباط با امور بانکی، نیز پیشنهاد فعال کردن بانکهای کوچک در ازبکستان مطرح شد تا امکان واریز وجوه پولی برای تجار هر دو کشور در امر واردات و صادرات فراهم گردد. گرچه پیشنهاد یک کشور سوم هم در معاملات اقتصادی و تجاری  برای این واریز وجوه پولی در سمینار مطرح شد که البته نظرات مخالفی با این طرح پیشنهادی هم بود. همچنین پیشنهاد تشکیل دفتر تحقیق و توسعه متمرکز بر آسیای میانه نیز از سوی آقای حیدریان یکی از مشارکت کنندگان در این سمینار نیز مطرح گردید.

در بخش سخنرانی برخط و آنلاین هم نماینده اتاق بازرگانی ازبکستان آقای میل خولدروف  بجای آقای دلشاد رسول اف  و آقای خرمایی رایزن  بازرگانی ایران در ازبکستان ، در ارتباط با رشد و پیشرفتهای اقتصادی این کشور در حوزه تولیدات و صادرات کالاها، عناوین کالاها و تولیدات وارداتی و صادراتی  و خدماتی که اتاق بازرگانی ازبکستان در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایران میگذارد مباحثی را بیان کردند. آقای میل خولدروف اعلام کرد ازبکستان در حوزه تجارت خارجی رشد6/62% در سال 2023 داشته و در بخش تولیدات داخلی 6/47 % و در بخش واردات هم رشد 33% داشته است و همچنین افزود که جز اهداف کشور ازبکستان هست که امسال در حوزه صادرات به رشد 5 میلیارد دلار برسند.

او همچنین از امضای تفاهم نامه هایی که بین ایران و ازبکستان بسته شده و در مورد نقشه راه که در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی بین ایران و ازبکستان به امضا رسیده گفت و اعلام کرد که امیدواریم در دولت جدید این چالش هایی که وجود دارد سریعتر برطرف گردد تا امکان فعالیت های بیشتر اقتصادی برای تجار و فعالان این حوزه در هر دو کشور فراهم گردد.

آقای خرمایی  از کالاهایی چون سود سوزآور، انواع مایع ها و شوینده های بهداشتی چون (گلرنگ و پرسیل) ، انواع دترجنت ها در حوزه مواد شوینده، کف پوشهای غیر مخملی، انواع فرش ها و موکت ها، محصولات لبنی چون (لبنی پالود) آب پنیر، انواع کره، پودرهای شیر خشک( پگاه خراسان) و…یاد کرد.

وی همچنین در این سمینار اعلام کرد که 15 تا  از ماشین آلات تعرفه هایشان صفر شده که این توسط  تفاهم نامه  ای که بین مقامات این کشور و رئیس جمهور پیشین شهید رئیسی انجام شده است من جمله انواع جرثقیل ها، بالابرهای حوزه آسانسورهای سطلی، در حوزه نوار نقاله، ماشین آلات محصولات پستی، تجهیزات برای تولید تنباکو جهت درب بطریها، انواع تجهیزات کمپرسی برای حمل معادن، تجهیزات گلخانه ای، انواع ترانسفورماتورها، تراکتورهای کوچک باغی و مزارع شالی ، انواع ماشین سنگ شکن و…

همچنین انواع پلیمرها، پلی اتیلن ها، محصولات MDF ، سلولزی ، حبوبات(نخود)، خرما، خوراک آبزیان، کیوی، پرتقال و نارنگی، و…  به عنوان کالاهایی یاد شد که تعرفه گمرکی آنها به صفر رسیده است.

همچنین درباره چالش ها و مسائلی که در حوزه ارتباطات تجاری با آسیای میانه بطور کلی برای تجار و فعالین اقتصادی وجود دارد و همچنین راه حل ها و ارائه بعضی راهکارها نیز از سوی آقای علی ماروسی مدیر مرکز حقوقی و داوری لاهه مطرح گردید.

این مطلب رو از دست ندهید : گزارش شرکت در همایش بررسی فرصت های اقتصادی و تجاری کشور تاجیکستان

 از آنجایی که کشور ازبکستان خود را به عنوان  یکی از کشورهای بیطرف در بلوک مختلف اعلام کرده و با کشورهای مختلف روابط تجاری و اقتصادی دارد ، این بعنوان یک فرصت و موقعیت مناسب اقتصادی برای فعالان کشورمان محسوب می شود که ارتباطات تجاری خود را با آسیای میانه و من جمله کشور ازبکستان افزایش دهد.

فهرست مطالب

رویداد های آتی تاجیک اکسپو
جایگاه تبلیغات شما
به اشتراک بگذارید